Nyttårsforsett 2022

23.01.2022

Nytt år - nye muligheter.

Et nyttårsforsett kan være vel og bra. Et mål om å bli bedre til noe, eller å legge av seg dårlige vaner - behøver ikke å starte ved nyttår, på en mandag eller første dag i neste måned. Det kan for eksempel starte på onsdag ettermiddag, eller akkurat her og nå. Uansett dag, tid og sted. Er ikke det fantastisk? Vi kan altså starte når som helst?! 

1. Et mål burde være noe vi kan se for oss - at det er konkret, og måle det opp mot der vi ønsker å være; har vi langt igjen?

2. Lurt at det er noe positivt for oss også, noe vi gleder oss til eller kanskje noe vi ønsker å komme fra; dårlig helse - hvis det er noe vi kan gjøre noe med. Det er alltids noe vi kan forbedre. 

3. Realisme kan være lurt å ta med. Kan jeg klare dette ut i fra mine forutsettinger? Ofte har vi for lav tiltro til oss selv og våre evner. Vi kan mer enn vi tror. 

4. Sette en tid der vi skal være i mål er lurt for å sette press på oss selv. Ofte trenger vi litt press for å starte, fortsette, og å komme i mål; være motivert. 

5. Hvordan ser det ut rundt oss, familiesituasjon eller situasjonen rundt oss selv? Passer det å starte nå? Oftest gjør det det. Litt prioriteringer må ofte til. Litt vondt i viljen kan vi alle ha, unnskyldninger kan vi lett finne. 

6. At målet vi setter oss er positivt lagt frem for oss gjør at vi lettere kan fortsette når det butter i mot. Og det kommer det til å gjøre. Spesielt når fremgang ikke er så lett synlig. Det virker ikke - kan vi si til oss selv. Og da kan vi miste motet og tenke, hva er vitsen. Da er det lurt å ta frem målet - og hvorfor målet ble satt i utgangspunktet. 

7. Et skriftlig mål er lettere oppnå. 

8. Det viktigste er at vi finner en form som passer for oss selv - og at vi ser en fremgang i oss selv. Og at vi har en balanse mellom hvile og aktivitet. Vi må også gi oss selv litt slæck. Det kan være værhardt å leve!

Når mye i livet har handlet om alt annet enn seg selv, er det lett å finne en forklaring på at ens egne behov ikke er viktig. At en ikke setter av tid til å prioritere seg selv. Noen ganger har det vært en nødvendighet. Varer disse periodene for lenge, kan en til slutt miste seg selv. 

Mine nyttårsforsetter for 2022 (med sykdommen me/cfs og alt det hører med seg) er å se etter det positive i ord, mennesker, musikk, film, natur, stillhet, god prat, mat, vin, latter, galgenhumor, og lage god kaffe. Og å mestre: 


Å ha en plan - et mål!

Det er slik det er nå...
Slik er det akkurat nå...

Jeg vet ikke hva fremtiden bringer...
Ingen vet jo det likevel...selv om de tror det!

Jeg har en plan...
Jeg vet ikke hvordan den ser ut...men ser det likevel...
Jeg har en plan...

Jeg vet ikke hvordan det blir...men ser det likevel...
Og i morgen kan planen endres...men tidsperspektivet er klar likevel...
Uansett har jeg en plan...

Hva er så min plan?

Jo, den er Å MESTRE!
Mestre min dag på min måte...uavhenghig av hva andre mener!
Andre skal jo likevel ikke leve mitt liv...det er det jo JEG som skal!

Så hvorfor gi andre bestemmelsesrett da??"


© 2023 Mestri.no Trine Rohde Moen. Alle rettigheter forbeholdt.
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang